26 November 2011

Guru ? Ikhtilat ?

Dengan nama Allah yang maha Besar lagi maha Penyayang.
Assalamualaikum saudara-saudariku yang dirahmati Allah sekalian. Ikhlaskan niat dulu kemudian baru start. Ok, ana bermula dengan definisi Ikhtilat.
IkhtilatPergaulan bebas diantara lelaki dan perempuan.
Tapi kalau kita tanya rakan-rakan kita tentang ikhtilat, percayalah jawapan mereka sama jer iaitu 'Apa tu Ikhtilat?'. Jadi, ana tidak mahu memanjangkan bicara sebaliknya ingin terus berkongsi tentang ikhtilat-guru.

1- Ikhtilat dengan GURU (Berlainan Jantina) 
"Salam muallimah ( cikgu ), tengah buat apa? Muallimah dah makan ke belum? Eh, ana nak ajak muallimah gi makan kat RFC nak x ? Muallimah, boleh tak ajar ana mathematic, ana sorang jer.


Mungkin ramai diantara kita tak sedar tentang semua ini. Mungkin kita semua fikir,
"Eleh, bukannye sesape pon, guru sendiri kut." Maaflah sebab ana terpaksa maklumkan semua ni. Tak kiralah guru tu tua atau muda, dia tetap bukan Muhrim. Sekarang dah ramai pelajar ber'chatting' dan ber'message' dengan guru mereka sehingga ke tahap kekasih walaupun mereka sendiri tidak sedar. Perkara ini berlaku di depan mata admin sendiri, kawan admin sendiri melakukan hal sumbang ini. Kita tidak sedar, tapi perkara ini mampu menjejaskan kualiti hidup kita.

Kalau sekadar ingin bertanyakan tentang sekolah, program atau seumpamanya adalah dibenarkan. Tapi kalau dah sampai bertanyakan, 'dah tido ke belum' 'dah makan ke belum' itu adalah dosa namanya ! Guru tetap ada nafsu dan sudah banyak kes guru membuat maksiat, berkhalwat dengan pelajarnya sendiri.

Dan janganlah kamu hampiri zina. Sesungguhnya ia perbuatan yang keji serta buruk."
Maafkan ana jika tertinggal isi-isi penting. Kalau ada apa-apa soalan, bolehlah menanya di ruangan komen. Ana cuba memadatkan segala isi dengan sepadat mungkin. Ana tidak mahu menyeksa pembaca dengan menulis panjang-panjang. Ana juga pembaca dan ana memahami kamu semua. ^_^

Esok bersempena 1 Maal Hijrah, jom sama-sama kita hijrah diri kita kearah yang lebih baik agar Khilafah Islamiah kembali tertegak di bumi Ilahi ini, Insya Allah.. Jika bukan kita yang mulakan, siapa lagi?! Semoga memperolehi manfaat daripada penulisan ana ini. Wallahua'lam.

3 comments:

Anonymous said...

salam. ana nak tanye , erm , kalau prg keluar makan dgan guru llaki tk salah kan ? bukan sorang2 tapi ramai2 . sebab guru tuu dah janji nak belanje mkan klau kitorang dpat A dlam subjek yg die ajar . Guru tuu ustaz , jadi die tau batas2 pergaulan di antare banin dan banat. dan guru tuu dah bawa sorang kawan die utk teman die . jdi , sy rase tk salah kan bende nii ? sy dan kwan2 yg lain cume dibelanje makan , dan lpas siap makan kami terus balek . Tapi , ade yg dah salah anggap , kami dimarahi sebab kluar dgn sorang ustaz , ade yg kate kami tk patut kluar mcm tu . jadi , boleh anta bgi pandangan anta ? Salah ke tindakan kitorg yg menerime pelawaan seorng ustaz , yg mane die dah janji nak belanje ktorang makan kalau ktorang dpat A dlam subjek yg die ajar ? Salah ke ? Ikhtilat kah bende ni ?

Anonymous said...

w'salam. tindakan enti x salah . Dan ni bukanlah ikhtilat.

Tyra Spunky said...

Assalamualaikum.... nak tanya, setiap pagi... ustaz saya ambil saya di rumah bawa ke sekolah, tapi saya membayarnya... bukan saya sorg shj, tapi mula2 ustaz ambil saya dahulu di rumah, kemudian kawan saya dan kawan saya seterusnya... tetapi saya tidak berckp langsung pun dengannya, adakah saya menjaga ikhtilat saya ? salah tak ?

Post a Comment

Syukran kerana membaca.Kalau xpuas hati ke,nk tambah ke..Bolehla komen kat ruangan ni..Tafaddhal

Blogger Wordpress Gadgets